موتور جست‌و‌جوی اختصاصی

اپل موتور جست جوی شخصی خویش را می سازد؟

 

اپل موتور جست جوی شخصی خویش را می سازد؟

گزارشی تازه ادعا می نماید اپل به راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی علاقه‌مند شده و قصد دارد ازطریق آن به‌شکلی جدی با موتور جست‌و‌جوی گوگل رقابت نماید .

 

اپل سالیان است که به‌شکلی بی‌سرو‌صدا با گوگل و به‌طور دقیق‌تر , مدل کسب‌و‌کار این شرکت رقابت میکند . یکی جدیدترین اقدامات اپل در همین راستا , اعمال برخی سیاست‌های تازه روی حریم خصوصی iOS 14 است که درنتیجه‌ی آن نمایش تبلیغات هدفمند به کار بسیار سختی برای شرکت‌های حوزه‌ی تبلیغات آنلاین مانند فیسبوک و گوگل تبدیل می شود . مدل کسب‌و‌کار گوگل بدین نحو است که پروفایلی اختصاصی از تاریخچه‌ی جست‌و‌جوی کاربران خود تولید می‌کند و سپس برای کسب درآمد , امکان دسترسی به این پروفایل را به شرکت‌های تبلیغاتی ارائه می دهد .

 

وب‌سایت Coywolf که به‌طور تخصصی در حوزه‌ی سئو ( SEO ) فعالیت مینماید در گزارشی اختصاصی ادعا کرده است که اپل ظاهرا خودش را برای راه اندازی موتور جست‌وجوی اختصاصی برای آیفون و مک آماده می کند . راه‌اندازی این موتور جست‌و‌جو به‌معنی پایان همکاری اپل با موتور جست‌و‌جوی گوگل روی دستگاه‌هایش است . سال‌ها است که گوگل به‌عنوان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض محصولات اپل شناخته می‌شود . برخی گزارش‌ها می‌گویند گوگل مبلغ بسیار زیادی به اپل میدهد تا اهالی کوپرتینو موتور جست‌و‌جوی گوگل را به‌عنوان موتور پیش‌فرض محصولات‌شان گزینش نمایند .

 

رسانه‌ی Coywolf از افزایش ناگهانی کار خزنده‌ی وب اپل‌بات ( Applebot ) به‌عنوان یکی شواهد احتمالی برای فعال سازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی اپل یاد می‌نماید ( خزنده‌ی وب نوعی برنامه‌ی خاص است که می تواند به‌صورت خودکار , ‌داده‌های وب‌سایت‌ها را مرور و آن‌ها را ثبت نماید ) . همینطور اپل به‌تازگی به‌روزرسانی عمده‌ای در صفحه‌ی پشتیبانی اپل‌بات اعمال کرده .

 

شواهد زیادی برای بالا رفتن احتمال راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی اپل وجود دارند

در نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی صفحه‌ی پشتیبانی اپل‌بات , قسمتی اضافه شده‌است که می‌گوید اپل ازطریق اپل‌بات صرفا محتوای HTML را مرور نمیکند بلکه همچون گوگل , صفحات را رندر مینماید . یکی دیگر از شواهد احتمالی این است که اپل به‌تازگی استخدام گسترده‌ی مهندسان حوزه‌ی موتور جست‌و‌جو را آغاز کرده . به‌علاوه بهبودهایی که اپل روی قابلیت و امکان Spotlight Search در iOS و macOS اعمال کرده , مدرک دیگری برای تمایل شرکت به راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی است .

 

نهاد های رگولاتوری بریتانیا طی چند وقت اخیر بارها به اپل فشار آورده‌اند تا این شرکت , به کارگیری از موتور گوگل به‌عنوان موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرضش را متوقف نماید . بنابه قراردادی که بین گوگل و اپل منعقد شده , اهالی مانتین‌ویو سالانه میلیاردها دلار به کوپرتینونشین‌ها پول می‌دهند تا موتور جست‌و‌جوی گوگل , موتور پیش‌فرض آیفون و مک باشد .

 

آثار ناشی از راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی اپل قطعا بزرگ خواهد بود . آمار نشان میدهد که در دنیای امروز سهم عمده‌ی جست‌و‌جوها در فضای وب , ‌ روی دستگاه‌های موبایلی انجام میگردند و سودآورترین کاربران موبایلی , دارندگان دستگاه‌های مبتنی‌بر سیستم‌عامل iOS می‌باشند . اپل با استفاده از جامعه‌ی پرشمار کاربران iOS می‌تواند به‌سرعت موتور جست‌و‌جوی اختصاصی خویش را به همه بشناساند و درآمد زیادی از آن کسب نماید .

 

اپل امروزه کمپانی بسیار بزرگی است , ولی هنوز دست از کارایی برای توسعه‌ی فعالیت‌هایش برنداشته و قصد دارد بیشتر ترقی نماید . برای شرکتی به بزرگی اپل , ترقی عمل چندان ساده‌ای نیست . اپل در شرایطی که به‌دنبال پیشرفت بیشتر است می بایست ریسک ورود جدی به بازاهای تازه را به جان بخرد و بازارهای مختلف را از چنگ شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری بیرون بیاورد .

 

Coywolf میگوید راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی برخی مزیت‌های مهم برای اپل به‌همراه میاورد . اپل می‌تواند در بخش نتایج جست‌و‌جو , تبلیغات مستقیم برای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایش انجام دهد , این موتور جست‌و‌جو می تواند اندکی تلاش‌های جدی گوگل برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر وب ( PWA ) را کمرنگ نماید . اپل امروزه سرویس‌های مختلفی مانند اپل TV پلاس و اپل نیوز پلاس دارد که اشتراکی میباشند و درآمد بسیار زیادی در قالب واحد «خدمات» برای این شرکت به‌ارمغان می آورند ; تبلیغ مستقیم برای این سرویس‌ها می‌تواند شمار کاربران و درنهایت درآمد اپل را ارتقا دهد .

 

گوگل امروزه به‌وضوح بازار موتورهای جست‌و‌جو را به‌انحصار خویش درآورده است . اپل با موتور جست‌و‌جویش قادر است انحصار گوگل در بازار موتورهای جست‌و‌جو را تضعیف نماید و مستقیما کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت و البته تمایل بسیار گوگل به استخراج داده‌های کاربران را هدف قرار دهد . موتور جست‌و‌جوی اپل به‌این این موسسه یاری مینماید

 

موتور جست‌و‌جوی اختصاصی

 

به‌شکلی جدی‌تر اکوسیستم خویش را بسته نگه دارد . اپل همواره به بسته‌‌نگه‌داشتن اکوسیستمش معروف بوده است ; این مجموعه محصولات سخت‌افزاری و سرویس‌های نرم‌افزاری متعدد دارد و یوزرها را از بسیاری از سرویس‌های متفرقه بی‌نیاز می کند ; موتور جست‌و‌جو جدیدترین تلاش اپل برای بسته‌نگه‌داشتن اکوسیستم خود خواهد بود . اپل همچنین خواهد توانست اپلیکیشن‌ توسعه‌دهندگان را در نتایج جست‌و‌جو تبلیغ نماید و در ازای این فعالیت از آن‌ها پول بگیرد .

 

اما فعال‌ساز‌ی موتور جست‌و‌جوی اختصاصی مطلقا توجه نهادهای رگولاتوری را جلب خواهد کرد . اپل امروزه به‌شدت درگیر قوانین ضدانحصار ( آنتی‌تراست ) ایالات متحده است و زیر ذره‌بین سازمان های نظارتی جای‌دارد . راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی منحصر به این معنا است که اپل می خواهد از تسلط خویش بر بازار برای ورود جدی به حوزه‌ای دیگر سوءاستفاده نماید و آن را به انحصار خویش دربیاورد . مایکروسافت در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی به‌دلیل انجام کاری مشابه , به وسیله قانون‌گذاران آمریکا نقره‌داغ شد .

 

آیا اپل در حال ساخت موتور جستجوی مخصوص خود است؟

با همه‌ی این‌ها نباید فراموش کنیم که اپل از قدرت کافی برای ازدور‌خارج‌کردن گوگل برخوردار است . بررسی ها نشان می‌دهد امروزه میزان استفاده‌ی کاربران iOS از اپل مپس , بیشتر از گوگل مپس است . به‌علاوه امروزه اپل موزیک در آمریکا کاربران اشتراکی بیشتری نسبت‌به اسپاتیفای دارد . اکثری از کاربران معتقد هستند که گوگل مپس و اسپاتیفای بهتر از اپل مپس و اپل موزیک می‌باشند , بااین‌حال اپل توانسته به‌خوبی از تسلط خود بر بازار برای افزایش کاربران سرویس‌هایش بهره بگیرد . راه‌اندازی موتور جست‌و‌جوی اپل می تواند صنعت موتورهای جست‌و‌جو را دچار زمین‌لرزه‌ای شدید نماید که آثار منفی آن مستقیما گوگل را هدف قرار خواهد داد .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *